Afføring 7,5 mdr

28. september 2015

Alder:
7 mdr.

Afføring 7,5 mdr

Kære Helen

Tak for dit seneste svar.

Kunne sagtens se da du skrev det, at min søn ikke fik væske nok. Jeg fulgte dine anvisninger (dog med flaske 5 gange i døgnet af 200-235 ml i stedet for amning, da han slet ikke ville ammes), og det fungerede så fint. Hans afføring blev bedre, men det er som om, at han har lært sig selv at klemme af, sådan at han kun kommer af med meget lidt af gangen, og slet ikke for tømt ordentligt ud.

På det sidste er det blevet værre, således at han nogle gange ikke kommer af med noget i et par døgn, og kun vil presse ordentligt, når jeg hjælper ham (masserer hans mave, laver cykle-bevægelser og holder hans ben oppe, så han ikke kan strække dem ud og klemme sammen). For at han skal komme af med noget hver dag, er jeg derfor begyndt på at hjælpe ham 1-2 gange i døgnet, og det fungerer egentlig okay. Han får tømt sin tarm godt, men jeg er virkelig ked af, at jeg skal hjælpe ham på den måde. Er bange for, at han får dårlige oplevelser med afføring, og at han senere ikke kan finde ud af det selv. Er det vejen frem at fortsætte sådan her, eller har du en idé til hvad vi ellers skal gøre?

Jeg har over den sidste måned, langsomt sat hans portionsstørrelse en smule op, således at han får næsten hvad der svarer til mængden i et glas (180g), af min hjemmelavede mos. ...

Annonce

... Derudover har jeg fjernet den ene flaske i døgnet, da han stoppede med hans tredje lur, og han blev bedre til at drikke vand af kop. Hans dag ser således ud:

Kl. 5 Flaske (tilbydes 235 ml)
Kl. 7/8 stå op, havregrød m lidt frugt, vand af kop
Kl. 10 flaske (tilbydes 235 ml), puttes til lur
Kl 12.30 grønsagsmos m kød, brødstænger i hånd, evt. lidt rugbrød i bidder m. leverpostej eller grønsagsmos. Vand af kop
Kl 15 flaske (tilbydes 235 ml) puttes til lur
Kl 18 aftensmad. Grønsagsmos m kød, brød/frugt i hånd eller frugtmos, vand af kop
Kl 19.30 flaske (tilbydes 235 ml), godnat

Han drikker ca. 2 dl vand af kop i løbet af dagen og min. 200 ml mme af hver flaske, men siger selv fra når han ikke vil have mere. Vi bruger PRE mme, da lægen har sagt at lactosen kan fungere afførende, da ikke alt bliver optaget.
Alt i alt får han min. 1 L væske om dagen i form af vand og mme, plus det han får fra grønsagsmosen, så jeg tænker ikke at han får for lidt, eller hvad siger du?

Skal jeg fortsætte, som jeg gør nu, med at hjælpe ham 1-2 gange om dagen, eller har du en idé til hvordan han kan komme af med sin afføring? I starten gjorde han det altid når han sad i stolen og spiste, men heller ikke der, vil han presse selv længere.

Glæder mig til at høre dine tanker og ideer.

Med venlig hilsen
Liv

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dine hurtige svar, dine tanker og gode råd hjælper mig meget!

Knus fra mig